sebelas sebelas dan sebelas lagi

11.11.11 dan Jumaat.
Selamat Pengantin Baru kepada sesiapa yang melangsungkan pernikahan pada hari ini.
saya doakan semoga bahagia mengiringi kamu semua sehingga syurga.
*senyum*

i am here just want to share zahiril's entry with u guys:
Andai ada seorang manusia yang melakukan dosa dengan Allah, lalu kita kutuk. Hina, caci. Kita lemparkan kata - kata kesat padanya dan kemudian, kita ajak manusia lain untuk bersekutu dengan kita untuk mencacinya.

Kita keji, dari rupa paras fizikalnya, sehinggalah ke peribadi serta keluarganya. Kita betul - betul jelek melihat dia bangga melakukan dosa dengan Allah.
(sedih aku tengok)

Dan sekarang, semakin lama semakin ramai yang bersetuju untuk mengkeji manusia itu. Keji berjemaah. Sekali lagi, kerana kita jelek dan tak tahan melihat dia bangga dengan dosanya.

Sampai suatu hari, manusia yang dikeji itu, bertaubat dan memohon ampun dari Allah Ta'ala. Jika dia benar - benar insaf, dan mahu bertaubat, kemungkinan besar, taubat dan ampunnya diterima Allah. Maka selesai sudah, dan dia sudah insaf, sudah berubah. Bukan kerana dikeji, tetapi kerana dia mendapat hidayah. Alhamdulillah.

Apa yang tak selesai.

Dosa kita dengan dia, yang selama ini kita maki caci, keji. Juga mengajak manusia lain untuk mengkeji dia.

'Kalau berdosa dengan manusia, kita kena mintak ampun dari manusia"

Habis.

Manusia tadi sudah bertaubat dan insyaallah Tuhan ampunkan doa. Tapi kita akan terus berdosa dengan manusia itu.

Ada terfikir?

p/s: mari kita bersama-sama kurangkan percakapan yang sia-sia.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

5 comments :

Marya Hana said...

like this post !
" mari kita bersama-sama kurangkan percakapan yang sia-sia. "

<3

K.I.N.A said...

mengkeji secara berjemaah tu..solat jemaah susah nak buat kan..

oshinz said...

Marya Hana:
hehe.. entri copy paste sajork. kite tulis tak sampai 10baris pun. =)

K.I.N.A:
biasalah manusia. kadang-kadang solat lima waktu pun tertinggal.

~ NANA ~ said...

sbb tu org ckp bila buat dosa dgn manusia ni susah...kena selalu mintak maaf dgn org & belajar memaafkn org lain :)

SyAfaWaNi ♥‿♥ said...

kalau dah anyam ketupat tu memang syiok la kan..mana nak teringat dah dosa segala..;(