jantung kita


sejak dulu lagi saya bukan penggemar nescafe.. sebab utama tak suka minum nescafe adalah malas nak ke bilik air banyak kali. serius! once dah minum nescafe, mesti rasa nak buang air kecil secara pukal. sampai toilet tu pun dah menyampah tengok asyik-asyik muka yang sama je bertandang. haih.. bibir pun jadi kering. dah tak seksi macam angelina jolie. kehkehkeh..

masa jadi student universiti ni, baru mencuba macam-macam jenis minuman yang boleh tahan ngantuk. saya ingat lagi, masa semester pertama saya cuba minum red bull. sekali minum, terus bantai dua tin. telan dua tin bukan sebab minat, tapi sebab kawan cakap red bull ni boleh jadi teman sejati time study week. dia cakap; "ko telan dia, ko boleh bertahan sepetang mengadap nota segala mak nenek ni." haha. red bull tak sedap. tapi telan juga sebab pengaruh rakan sebaya.

lepas tu, bila dah pandai sikit mencari minuman lain. saya cuba minum pearl kacip fatimah pula. rasa dia best! dan berkesan. sampai ada satu kali tu, saya jadi mangsa keadaan. mengulangkaji dari tengah malam ke subuh. time tu exam pagi. dan sebelum pergi exam tu, minum pearl. sebab takut mengantuk masa tengah dalam dewan exam kononnya. bila balik dari exam tu, badan letih, mata letih, otak pun letih. terus decide to have a short nap. tapi mata tidak mahu memberi kerjasama hoi.. mengantuk yang tersangat-sangat tapi tak boleh tidur. merana gila tahu? masa tu rasa macam mahu tanggalkan biji mata dan letak dalam peti ais. hee.. scary kot.

eh sebenarnya mahu cakap pasal tak bagus sangat minum nescafe ni. sebab nescafe boleh merosakkan buah pinggang dan membuatkan jantung bermasalah juga. tapi bukan setakat nescafe je kawan-kawan. makanan sedap yang lain juga perlu diberi perhatian. jadi mari kita sama-sama amalkan beberapa tips dibawah untuk memastikan jantung kita dapat berfungsi dengan baik. jantung sihat, kita pun turut gembira. hoyeahh!!
cuba elakkan:
1. minum nescafe dan ambil krimer yang dibuat dari selain susu (non dairy creamer)
2. ambil coffee mate kerana ia adalah non dairy creamer
3. makan ais krim kerana mengandungi krimer yang tinggi
4. susu pekat manis yang mengandungi krimer dari selain susu
5. makan sebarang makanan yang mengandungi marjerin
6. makan burger, nudget, kentang goreng, potato chip dan segala yang sewaktu dengannya
7. mandi selepas makan
8. makan nasi lemak terutama sekali nasi lemak di kedai kerana mereka mencampurkan minyak masak kepada nasi lemak agar nasi lemak ini kelihatan cantik berderai dan tidak melekat.

#aiskrim pun kena elakkan juga? h*sk%c@!! lemah perut. =___=

cuba amalkan:
1. beli jintan hitam atau nama popularnya habbatussauda dan makan setiap hari.
2. makan sayuran pahit seperti kailan, peria, pegaga, daun ubi, pucuk betik, ulam-ulam.
3. ambil segenggam kacang hijau, rendam dalam air kira-kira 10 minit, selepas itu rebus asal masak dan bukan rebus sehingga pecah tanpa membubuh garam. Selepas itu buang air rebusan dan makanlah kacang hijau ini dan amalkan amalan ini setiap hari.

sumber: link
lepas ni, kurangkan juga makan burger. dah tu macammane nak gemuk macam fasha sandha?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

5 comments :

Unknown said...

aaa..nasib baik apik bukan penggemar kopi..huhu

SyAfaWaNi ♥‿♥ said...

okeh lepas ni i jamu u makan jintan saja naa..fuhh! lega..senang bela la u ni weh! hahahaha

Cik Yanie (",) said...

hahaha...alahai kesian weh,sgt merana..lepas ni ai kasi u minum air kosong r eh??mmg sihat ah..@syafawani,sng btul bela bdk ni..hik

Reen Tart Nenas said...

owh i love nescafe so muchhhh! minggu nie dah 2 kali saye minum. huhuhu

puding roti said...

tak suka kopi. tp suka eskem